Jumaat, 28 Januari 2011

Kata-Kata CikLulu di 6:16 PG
Awak Rasa Ape ? 
0 Pengkritik


Setiap permulaan .. ada penghujungnya ..
Setiap pangkal .. ada hujungnya ..
Setiap pertemuan .. ada perpisahan ..

Dan , setiap perpisahan itu ..
Ada yang sementara ..
Ada yang selama-lamanya ..

Moga , dianugerahkan .. 
Kesabaran ,
Keyakinan ,
Kekuatan ,
Keutuhan ,
dan .. Kepercayaan ..
Agar .. akan berkekalan hubungan ini ..




Selasa, 25 Januari 2011

Strip Komik by Cik Lulu...

Kata-Kata CikLulu di 7:31 PG
Awak Rasa Ape ? 
1 Pengkritik
Ni la sebab kenapa lukisan potret kawan2 Lulu lambat siap..... ~,~"


Xpe,nanti Lulu siapkan ea lukisan potret tu ea?? Cuma ambik masa je taw. Sabar ye kawan2 :)





Isnin, 24 Januari 2011

Cerita Cinta : Jangan kau sesali sesekali....

Kata-Kata CikLulu di 1:04 PG
Awak Rasa Ape ? 
0 Pengkritik
Assalamualaikum. Hi. Lulu is here.. :)
Okeh,sori ye,agak bz kebelakangan ni. Huhu... >,<" So,agak slow la sket nk update blog ni... Ummmm,macam biasa,baca cite ni,kena la dengar lagu ea?? Hehehehehe.. Mintak maaf kalau cite ni ada kena mengena sesapa,baik yang masih hidup atau yang telah pergi. Maaf ye,Lulu tak pandai nak mengarang2 ni ye... Well,enjoy all :)




++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


YES!! At last,dia sudi gak kuar nga aku. Dah lama aku usya dia. Aku tataw nape tapi 1st time aku tgk dia,memang terus aku sangkut. Betapa susah aku nak ayat dia. Bila ditegur,langsung tak jawab. Aku ni bukannya hantu sampai takut nak jawab teguran aku ni. Kalau jawab teguran hantu tu,iye la bleh sampai demam. Seminggu la paling kurang2 kan? Kan? Tak kisah lah,janji dia sudi kuar nga aku dah. Heh!
+++++++
Aku sangat happy. Macam dunia ni ana yang punya. Thanks awk,sebab sudi terima saya sebagai bf awk. Saya janji,saya akan buat yang terbaik,jaga awk,happykan awk. Dan yang penting,sy takkan tinggalkan awk walau apa pun yang berlaku di hari akan datang. Dan,saya harap awk suka nga present yg saya bagi kat awk tu. :)
+++++++
Awk,sebenarnya saya heran sket. Nape awk ni lain macam sket?? Sangat berahsia. Tak sudikah awak berkongsi rahsia awk tu dgn saya?? Erkkk,mksud saya....klu awk ada apa2 masalah yg awk nk luahkan,saya sudi nk mendengarnya. Saya tau saya bukanlah seorang pendengar yang baik,tp at least,bila awak dh share masalah yg awak hadapi tu,kuranglah beban sket kat awak. Yang paling saya heran,saya tak penah tgk awk makan. Kalau kita keluar,awk selalu minum je. Hmmmmm... Heran kan??
+++++++
Hehehe....gila segan saya nga famili awk. Tapi,seram kejap aku bila ngadap ayah awk. Garang sekali luarannya. Risau gak kot2 saya kena rejek ke apa. Huhu... Tapi,tak sangka ayah awk peramah sgt2. Mak,abang nga kakak awk pn sama. Maklumlah,awk kan anak bongsu. Anak kesayangan... Untung saya dpt kenal famili awk. :) Awak,saya janji yg saya akan jaga awk sepanjang hayat saya,dan takkan tinggalkan awk sama sekali. SAYA JANJI!!
+++++++


The story begin......






Satu hari,seperti biasa Amin pergi ke kelas. Walaupun dah agak lewat,tapi selaku top 10 student,takde la lecturer nk marah kan?? Sesampai di kelas,Amin hairan. Nape ramai sangat berkumpul depan pintu kelas. Ada sesuatu yang tak kena. Hati Amin tiba-tiba berdebar. Bukan tu kelas Ain??  Amin mempecepatkan langkahnya. Dia cuba mencelah untuk melihat sama tapi gagal. Lalu Amin bertanya kepada rakan sekelas Ain yang kebetulan ada diluar.




"Ain pengsan. Tiba-tiba je td masa lecturer tgh mengajar" kata rakan sekelas Ain.


Amin terkedu. Tapi kenapa?? Bila difikirkan balik,dia perasan yang wajah Ain nmpak pucat kebelakangan ni. Seperti sedang menanggung sakit. Tapi,tiap kali Amin bertanya pasti Ain akan berdalih. Nampaknya,punca Ain pengsan pasti ada kaitan kenapa Ain nampak pucat dan tak bermaya kebelakangan ni.


Ain kemudian dibawa ke hospital. Amin turut ikut sama. "Takpelah,ponteng kelas sekali sekala. Aku nak gak taw camne keadaan Ain tu" getus hati Amin.


Amin smpai lewat sedikit dihospital. Semasa Amin parking motornya,dia perasan kereta ayah Ain dah ada. Ini membuatkan Amin lebih berdebar-debar. Langkahnya semakin pantas. Amin berhenti dikaunter pertanyaan bertanyakan tentang Ain. Pantas Amin melangkah ke arah yang ditunjuk. Sampai di pintu bilik yang ditujui,Amin menarik nafas 


panjang2. Melegakan pernafasannya yang tercungap2. Setelah tenang,Amin buka pintu perlahan2. Tapi,Amin berhenti menolak pintu sampai habis. Amin terdengar perbualan doktor dan ayah Ain yang kebetulan ada disitu.


Doktor : Nampaknya,keadaan Ain ni semakin berat.
Ayah Ain : Kenapa doktor?? Apa yg dah berlaku sebenarnya??
Doktor : Dari pemeriksaan yg saya buat tadi,nampaknya kanser gastrik dlm tubuh Ain semakin merebak. Dengan kata lain,Ain mengidap kanser gastrik tahap 3.


Terpacul istighfar dari mulut ayah Ain. Mengucap panjang tak henti2. Amin yang curi2 mendengar terkedu. Rupanya,ni lah rahsia yang disimpan oleh Ain. Pantas,Amin meninggalkan hospital. Entah apa yg bermain difikirannya tiada siapa yang tahu.


Seminggu kemudian,Amin mengajak Ain berjumpa. Tanpa sempat Ain berbicara,Amin segera meluahkan isi hatinya. Amin mintak putus hubungan dengan Ain. Amin berbuat demikian kerana dia tidak dapat terima bahawa Ain sedang sakit. Berpenyakit. Ain yang mendengarkan permintaan Amin itu,bercucuran air mata. Langsung Ain tak diberi peluang untuk berbicara. Ain tersedu2 menahan kesedihan. Dan,Amin melangkah pergi.....tanpa berpaling lagi.


SETAHUN KEMUDIAN...


Amin kini sudah bekerja. Sebagai seorang arkitek muda yang sedang mencipta nama,Amin kini hidup selesa. Tapi,Amin berasa hidupnya kosong. Sejak Amin putus hubungan dengan Ain,dia tidak lagi menjalinkan hubungan dengan mana2 perempuan. Dia hanya menumpukan kepada pengajiannya. Hasilnya sudah dapat dilihat sekarang.Tapi entah kenapa,kebelakangan ni Ain sering bermain difikiran Amin. Sering berlegar dimindanya. Amin sering terbayang saat2 dia bergelak ketawa dengan Ain setiap kali Amin buat lawak. Perasaan rindunya semakin membuak-buak. Tapi,betapa menyesalnya Amin bila difikirkan balik. Saat dia minta perpisahan dengan Ain,tidak pernah dia fikirkan perasaan Ain. Betapa kejamnya Amin kerana mementingkan diri ketika itu. Hanya kerana Ain sakit,dia sepatutnya berada disisi Ain. Temankan Ain. Beri sokongan. Tapi,perpisahan yang diminta oleh Amin.


Kali ni,Amin nekad. Dia nak cari balik Ain. Dia ingin mohon maaf atas segala salah silapnya. Amin segera pergi ke rumah keluarga Ain. Semoga keluarga Ain masih kekal disitu. Sampai dirumah yang dituju,Amin segera keluar dari keretanya. Amin memberi salam. Kedengaran suara garau menjawabnya. Pasti itu ayah Ain.


Amin tersenyum tatkala melihat ayah Ain keluar. Ayah Ain sebaliknya,sedikit terkejut. Namun,tetap dipersilakan Amin masuk ke dalam rumah. Amin tersenyum melihat didalam rumah Ain. Masih seperti dulu. Tak banyak yang berubah. Amin cuba berbicara dengan ayah Ain. Sepatah ditanya,sepatah yang dijawab. Amin hairan. Seketika kemudian,mak Ain datang dengan membawa minuman. Mukanya sedikit cengkung. Matanya lebam dan merah. Seolah2 baru lepas menangis. Hati Amin sedikit gelisah. Gelisah kerana tidak nampak kelibat Ain.


Amin menghirup sedikit air teh'o yang dibawa oleh mak Ain. Kali ni,Amin mula berbicara...


Amin : Emmmm,pakcik. Ain ada tak?
Ayah Ain : (memandang Amin dengan wajah kosong dan tidak menjawab pertanyaan Amin)
Amin : Hmmmmmm...pakcik. Biarlah saya berterus terang. Tujuan saya datang ni sebab saya nak mohon maaf dengan Ain. Saya mengaku,saya yang silap. Saya tak patut putuskan hubungan saya dengan Ain. Saya terlalu ikutkan perasaan saya. Saya dah lukakan hati Ain. Hari ni,saya datang nak minta maaf dengan Ain. Saya mengaku,saya masih tak boleh lupakan Ain. Jadi,saya harap....pakcik benarkan saya berjumpa dengan Ain. Bolehkah pakcik?


Ayah Ain diam. Menundukkan kepala memandang lantai. Terdengar keluhan berat dari ayah Ain. Ayah Ain bangun dan masuk ke dalam bilik. Amin tersenyum. Syukur,dia masih diberi peluang. Hatinya gembira bukan kepalang. Seketika kemudian,ayah Ain kembali. Kali ni dengan dua buah buku ditangannya. Dihulurkan kepada Amin.


Ayah Ain : Untuk kamu. Bacalah.


Amin ambil buku tersebut dari ayah Ain. Tertulis 2009 dimuka hadapan. Diselak satu persatu muka surat. Rupa-rupanya,buku itu adalah diari Ain. Dibelek-belek dan dibacanya satu persatu setiap helai muka surat...


17 Januari : Hari ni,ada sorang mamat tegur saya. Tapi,saya tak layan. Sebab saya tak kenal la saya tak layan. Macamlah hensem sangat. Perasan. Huh!


Amin tersenyum simpul. Tahulah dia mamat itu adalah dirinya.


2 Februari : Berdebar pulak rasanya nak keluar dengan Amin tadi. Tapi,tak sangka Amin ni pandai orangnya. Pandai ambil hati,pandai buat lawak. Nasib baik tak tumpah air minuman tadi. Kalau tak,malu orang ramai tengok. Hahaha..


14 Februari : Hari ni,Amin melamar saya jadi kekasihnya. Saya terharu sangat2. Terima kasih Amin,sebab sudi terima saya yang tak seberapa ni. :')


7 April : Hehehe,baru dia tahu macam mana famili saya. Saya dah cakap famili saya OK je,peramah. Takdelah nak garang2. Amin je yang terlebih meraban. Ni gerenti lepas ni nak datang lagi ni. Sedapkan masakan mak saya?? Mesti awak mengigau2 sampai mengidam nanti. Hahahaha...


Amin sapu air matanya yg bergenang. Ya,dia masih ingat. Betapa gabranya Amin saat dia pergi ke rumah Ain. Kelakar sangat. Amin tersenyum...


20 Mei : Hari ni........Amin minta putus hubungan. Katanya dia tak dapat terima saya. Sebab saya sakit. Amin,saya minta maaf banyak2 Amin. Bukan niat saya nak rahsiakan dari awak. Saya memang nak beritahu awak awal2,tapi saya tak sampai hati. Saya takut awak akan tinggalkan saya. Saya tahu,tak mungkin ada orang yang nak kan orang yang sakit seperti saya. Saya sayangkan awak sangat2 Amin. Maafkan saya kerana mementingkan diri. Perasaan diri. Maafkan saya Amin. Maafkan saya........


Terdapat kesan dakwat pecah pada helaian itu. Pastinya terkena sedikit air. Amin tahu,pasti Ain menitiskan air mata saat dia menulis ketika itu. Air mata Amin turut menitis. Tapi segera dikesatnya,risau air matanya akan terkena tulisan Ain. Amin membelek2 lagi. Tapi,kosong. Amin membelek lebih pantas setiap helaian.


18 Disember : Hari ni......doktor mengesahkan yang penyakit kanser gastrik saya semakin merebak. Kata doktor,dah sampai tahap 5. Peluang hidup saya....sangat tipis.


Amin membelek lagi sehingga habis. Kosong. Dicapainya diari kedua. Pantas jemari Amin membelek.


14 Februari : Amin........saya rindukan awak.....


Amin makin tak keruan. Hatinya semakin bergelora dengan berbagai perasaan. Air matanya mula menitis. 


14 Mei : Mak,ayah,abang,kakak....Adik minta maaf banyak2. Adik banyak menyusahkan mak,ayah,abang dan kakak. Adik buat semua orang risau. Adik tak mintak semua tu. Maafkan adik.....maafkan adik ye mak,ayah,abang,kakak. Adik minta halal makan minum pakai adik selama ni. Adik sakit. Adik tak tahan sakit. Cuma satu pinta adik....tolong beritahu Amin. Adik sayangkan dia....sayang dia sangat2. Adik rindukan dia sangat2. Adik nak jumpa dia........adik nak tengok wajah dia buat kali terakhir. Adik nk mintak maaf dengan dia. Nak mintak maaf dengan segala salah silap adik dengan dia. Tolong adik ye mak,ayah,abang,kakak?? Tu aje pinta adik....


Amin membelek2 lagi. Kali ni kedengaran Amin mula tersedu-sedu....


Ayah Ain : Sebenarnya................Ain baru saja meninggal minggu lepas. Allah SWT lebih sayangkan Ain dari kita.


Perlahan sekali pertuturan dari ayah Ain. Amin terkedu. Dia berhenti membelek diari ditangannya yang menggigil.


Ayah Ain : Ain...................dia selalu sebut nama kamu Amin. Pakcik,makcik,abang dan kakak arwah Ain yang mendengarnya..........tak tahu bagaimana nak menghubungi kamu. Kami............


Bicara ayah Ain terhenti disitu. Ketika itu juga,kedengaran tangisan mak Ain yang berada didapur. Ayah Ain menundukkan kepala,menitiskan air mata. Pernafasan Amin mula memberat. Air matanya...........bercucuran tak henti henti kali ni. "Ya Allah! Apa aku dah buat ni?? Ain,maafkan saya Ain. Maafkan saya............Ain..........." getus hati Amin. Menyesal Amin bukan kepalangnya. Tapi,menyesalnya tiada guna. Menangis air mata berdarah sekali pun,tidak akan mengembalikan kembali apa yang telah berlaku. Dan,paling Amin kesalkan....Amin gagalkan tunaikan janji dia. Janji Amin.....TAKKAN TINGGALKAN AIN WALAU APA PUN BERLAKU.







Jumaat, 21 Januari 2011

Cerita Cinta : Cinta Seorang Loser...

Kata-Kata CikLulu di 9:12 PTG
Awak Rasa Ape ? 
0 Pengkritik
Assalamualaikum. Hi.
Ummmmm,anyway... Ni ada citer sket. Sori ye,cite mmber punya. So,Lulu dh mintak kebenaran dia nak letak citer ni kat sini. Dia bagi.... So,Lulu ada la sketch sket2. Xde mood sangat nak lukih. Hmmmmmm...

Sebelum mula baca citer,macam biasa. Sila lah dengar lagu yang Lulu letak kat bawah ni ye. Please enjoy the story ya... :)


--------------------------------------------------------------

The story begin....




Sedang M asyik melayan facebook,tiba2 ada popup muncul belah kiri bawah. Owhh,ada friend request. Pantas M tengok. Wahhhh,awek. Tapi sapa?? M tak kenal. M approve dan terus gi usya. 1st time M tgk gmbar dia,ntah nape hati M ni berkecamuk sangat2. Ishh,apahal ni?? M kena heart attack ke apa ni?? Nak kata baru lepas lari pecut 100m,M kan tgh layan FB ni?? Ahhh,M biarkan. Asyik je M duk tgk gmbar awek ni. Ishhh,makin laju lak degupan jantung naluri jantan M ni. 


M msg sama dia. Tak sampai 10 kali kelip mata dia dh reply. Laju!! Kalah P1 WiMax. M cuba balas dlm kadar 5 kali kelip mata. Hehehe.. Dan,dari situ mulalah perkenalan M dengan si dia. M namakan dia sbgai N je la ye. Dah lama duk msg tu. Then,M bg no h/phone M kt dia.

Tiba-tiba,berkumandang lagu BLiZ - Mimpi Yang Mati (ehem3,M promote la sket utk kawan M ni ye XP ) kat h/phone M. No sapa lak ni?? Takdak dalam list h/phone M ni. M segera jawab dan bagi salam. Kedengaran suara halus dan manja menjawab salam M. Eh,awek. Tapi sapa?? Rupa-rupanya N call M. Terus terkelu lidah M. Hahaha.. Then,start situ,kitorang ber'sms' kat h/phone. Kadang2 kt FB.

Walaupun dh lama duk sms,chatting ape,tapi M masih tak berani nk luah perasaan kat N. Bukan takat tak berani,sebenarnya M ni agak pemalu. Ishh...hampeh kan M ni?? Hahahaha.. Tapi,M still masih cuba dengan ayat tersirat gitu. Kadang2 M wat ayat gurau2 walhal M memang maksudkannya. Siap add FB abg si N lagi. Tapi,sama laki biasa la. M berani la mintak. Cakap nak kenal2,nak kawan. Gitu gini gitu gini. Ayat baik punya. Muahahahahaha..

Satu hari,masa duk chatting,N bagitaw kat M. Yang dah ada org lamar N jadi kekasih. M yang dengar ni terkedu. M diam je. M tak reply pn. Then,M taip bait-bait lirik lagu yang jadi faveret N. Terus,N call M. N tanya,M ok x?? M jawab,OK. Tade apa. Biasa. Everythings fine. M dah mula merapu dah. Terus N tanya,nape M lambat? Napa M tak terus-terang? Napa M tak bgtaw awal2? M cuma mampu diam. Lambat je M jawab. "M malu awak. M ni memang pemalu. Pemalu mengalahkan duri semalu. Takpa lah,menda dah jadi. Nak wat camna. "Anyway,semoga happy selalu ye N??" M letak call. Terus off lappy. Takdak mood.

But still,i can't stop think about N. Haizzz,ni la antara kelemahan M. Bila dah suka kat orang tu,susah M nak lupakan. Susah M nak lepaskan. Apa pun,kami masih berhubung. Yeah,that's how it progress. N still kapel. Lum bertunang mau pun nikah lagi. Masih ada peluang lagi. Jadi,M tetap cuba untuk menyelinap masuk. Hahaha... Gila evil plan M kan?? (ni plan bodoh ni... ~,~")

M sangat gembira. Walaupun hubungan tu agak pelik mau pun komplikated,M tetap happy. Sebab ada N. Yeah,that's really make my day full with sunshine. Walaupun kadang2 kami gaduh,but everything is fine. Hahaha...

Satu hari,famili M tepon M. Bagitaw yang atuk M sakit tenat. Terus,M bersiap. Dan dikhabarkan berita tu pada N. Cadang-cadang nak balik keesokan harinya. Tapi,malamnya M terima berita yang atuk M dah pergi. Mengucap panjang M. Sedih sangat. M tak tahu pada sapa nak diluahkan. But,N kan ada?? SO,M call N. M citer,share everything. Dengan air mata yang merembes keluar tak henti-henti,tersedu-sedu bercerita. M luahkan segala-galanya pada N. Betapa menyesal M tak sempat nak tatap arwah atuk M. Betapa banyak yang M nak kongsi cerita M dengan arwah atuk M. N yang mendengar,turut menangis. Thanks N kerana sudi dengar luahan M. So,malam tu jugak dlm pukul 12 tgh malam,M bertolak balik.

M tiba di kampung waktu SUbuh. Terus singgah umah mak sedara. Suma sanak sedara dah ada berkumpul situ. Buat persiapan nak mandikan mayat. Tugas M,bantu penggali kubur. M sempat sms N. Bagitau yang M kena gali kubur dan akan bz sepanjang hari. Dalam pukul 8 pagi lebih,kerja menggali bermula. Dengan disulami hujan renyai-renyai,cuma ni je la yang mampu M buat untuk arwah atuk. Sedih,sebak dan macam2 perasaan bercampur gaul. 



Dan,semasa M tengah menggali. Entah kenapa,tiba-tiba M rasa tak sedap hati. Pelik,M rasa ni bukan sedih sebab arwah atuk M. M pejam mata. Fikir,cuba apa tafsir sendiri apa maksud hati ni terdetik dan berdebar secara mengejut ni. Hmmmmm... Fikir2 balik,rasanya maybe M penat kot. Malas nak fikir pelik2 atau menduga sesuatu yang tak pasti....

4 hari lepas tu,M balik semula. Cuti dh habis. Yes,hubungan M dengan N tetap macam biasa. We share,we happy,we smile together.

Hinggalah satu malam. Kami chatting. Macam biasa,borak2 pasal harian dan bla bla bla. But then,N diam. M ingatkan N bz,jadi M taknak ganggu. N berbicara. Katanya ada something penting dia nak bagitaw. M cakap dia sedia nak mendengar. N bagitaw,yang bf N cadang nak melangsungkan pernikahan dengan N bulan 10 tahun ni. Takpe,masa masih panjang. M rasa there's still a chance. Tapi,perbualan kami lepas tu lebih memeranjatkan M....

M : bila....
Dia : bulan 10 ni kami kawen
Dia : Awk
Dia : maaf
Dia : Saya nk trus trg
Dia : Awk igt x masa awk balik kg
Dia : sbb arwah atok awk meninggal
Dia : igt x?
M : ingat
Dia : Awk igt x masa awk nk kebumikan arwah atok awk
Dia : igt x?
M : ingat
Dia : lau awk nak tahu
Dia : duduk dpan saya elok2
Dia : lau awk nak tahu
Dia : tarikh 2
M : Awak bertunang?
Dia : tarikh saya btunang ngan dia

Tak sangka lak tekaan M betul. Tapi takde apa yang nak dibanggakan walaupun betul. Yang ada cuma rasa sebak,perit,sedih,ngilu dan macam-macam feel dtg serentak. Air mata ni terus bergenang. Pernafasan ni terasa berat. Badan2 terus rasa lemah. Tulang temulang rasa longgar. Hurmmmm... N terus menerus mtk maaf nga M. Mtk maaf sebab tak berterus terang. Mtk maaf sebab sembunyikan hal ni dari M. 

Tapi,M cuba berfikir secara logik. If same thing happen to me,i would act just like her. Nak ke korang lukakan hati orang yang korang sayang?? Orang yang korang cintai?? Sanggup ke korang?? No u not but it must. Kenyataan itu pahit. Hakikat itu benar. Walau sepahit mana kenyataan,itu adalah hakikat kehidupan. Itu asam garam kehidupan. Not everything is sweet. Tetap ada masam pahit masinnya. Nak tak nak M tetap kena terima berita tu. Dengan berat hati,M terpaksa lepaskan N. I fall asleep with tears that night. Bangun pagi pn still the same. Air mata ni terus bergenang bila mana nama N terpacul di mulut M. Hurmmmm...

And,till now,i still can't forget N.. Yeah,im lose.. A loser.. But,M tetap nak menaruh harapan. Walau tipis mana harapan itu,tu sajalah cara untuk M terus melangkah. Keep step forward. Yeah,im still here....still breathe....still walking.... As long there is a hope.........




















Bila kekasih hati dirampas orang , hati di sini merana inginkan cinta itu kembali .. apakan daya itulah kesalahan M .. Ya Kesalahan M dan juga N .. Act N pun sampai sekarang still inginkan cinta M tapi disebabkan terikat dengan tali pertunangannya , N akhirnya mengalah meskipun tidak rela .. 




Biarlah cinta biarlah kasih kubawa ke syurga .. mungkin bukan jodohnya bukan di dunia tapi mungkin di akhirat kelak ..M pergi Mengikuti langkah kaki nya , perginya ke tempat baru .. tempat yang orang xmengenalinya mungkin .. pergi mengikuti langkah kakinya yang longlai sambil membawa cinta yang tak mungkin diambil orang lagi .. pergi ke suatu tempat untuk menggali cintanya .. M terpaksa .. N pun terpaksa .. Perginya M ke tempat baru sambil menunggu N bagai pungguk rindukan bulan .. menunggu yang tak pasti .. mengharapkan N kembali padanya ..







Khamis, 20 Januari 2011

BILA CINTA TAK LAGI…..

Kata-Kata CikLulu di 8:53 PTG
Awak Rasa Ape ? 
0 Pengkritik
ASSALAMUALAIKUM……
Bila cinta kini
Tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini
Hanyalah nestapa
Ditinggalkan cinta masa lalu
Dulu kau tawarkan
Manisnya janjimu
Yang ku sambut itu
Dengan segenap hatiku
Bila engkau pergi
Tinggalkanku
Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku memilih
Cinta yang fana
Perginya dirimu
merobek jantungku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan
Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hingga ku terjatuh
Dalam harapan….

Ape perasaan korang kalau cinta di dusta? Sedih? Gembira? Mestilah sedih kan? Betul tak? Betul3,,huhuhu…..


Ape yg saya nak ceritakan ni adalah berdasarkan cerita sebenar yg berlaku kat org yg yg sy kenal… memang sedih kalau nak di ingatkan kembali…


Anyway macam biase yg sy ni tak pandai dalam bab2 mengarang ni,,so saye minta maaf ye,,he3..


Kisah nye bermula pada pada emmm,,tak igt dah berapa tahun berlaku,,huhu..


Cinta bermula berputik mse sekolah menengah,,


Bila bercinta segala-galanya indah,,


Hurmm,,, tak snggup utk menceritakan kembali sejarah lalu,,huhu,,,,


Ape yang aku igkt hanyelah kate2 manis nya dahulu,,

“SAYANG TAHUN NI KITE BERDUA AMIK SPM,,SO KITE BELAJAR RAJIN2 SUPAYA DAPAT RESULT YG GEMPAK DEMI MASE DEPAN KITE”
“YE SAYANG…”


Tyme result keluar…..


“SAYANG!!! B DAPAT 8A SYG DAPAT BRAPE???”
“SAME B,,HE3 8A GAK..”
“ALHAMDULILLAH SYG AKHIRNYA TERCAPAI GAK CITE2 KITE”


Selepas beberapa bln…..


“SAYANG B DAPAT TAWARAN SMBG BLAJA DI ORVERSEA,,SYG IZINKAN TAK B PERGI???”
“BOLEH B,,TU KAN CITE2 B,,PELUANG UTK G OVERC BKN NYE SELALU,,SO B KNE G K..”
“THANKS SYG,,TP JANJI NGAN B TAU YG SYG AKAN SETIA MENUNGGU B..”
“YE B SYG JANJI..”


So bermulah lah kehidupan ku disana n aku hanye dpt mengirimkan rinduku dr jauh,, aku setia menunggu akan dirimu……bla blab bla….


Setelah  5 taun berkerja keras demi mengenggam ijazah,, demi cinta….


Yea!!! Akhirnya aku berjaya menggengam ijazah,,tak sabar aku nak balik MALAYSIA utk berjumpa ngan kekasih hatiku bakal isteriku,,,aaaa rindunye sekian lame tidak berjumpa dan hanya dpt berkasih sayang selama 5 tahun dari jauh…


“SYG NEXT WEEK B  BALIK MALAYSIA,,B NAK JUMPA SYG BLEY TAK?”
“YEA!! B NAK BLIK MALAYSIA,RINDU NYE KT B,HURM TP TYME KITE JUMPA NNTI SYG ADE SESUATU NK CKP NGAN B..”
“OK SYG”


Akhirnya mse yg dinantikan tibe,,


“SAYANG I LOVE U…”
“SAYANG NAPE NI SENYAP JE???”
“B SEBENARNYA…………….”
“KENAPE SYG??”
“..SYG DAH BERTUNANG,,NEXT MONTH SYG AKAN MELANGSUNGKAN PERKAHWINAN..”


Huhu,,aku rse mcm jantung ku terhenti,, lemah longlai bdnku,,


“SYG!!! KENAPA SYG SANGGUP BUAT B MCM NI???”
“B SEBENARNYE……”
“SUDAH CUKUP B TAK NAK DGR APE2 ALASAN DR SYG LAGI,,ANYWAY TQ SO MUCH 4 EVERYTHING U HAVE DONE WITH ME…TERIMA KASIH KERANA MENGHIANATI JANJI B,,TERIMA KASIH SEGALA2NYA,, AWAK AMBIL LA BUNGA ROS KESUKAAN AWAK NI SEBAGAI HADIAH TERAKHIR DR SAYA…”
“BBBBB!!!!!!!!!”
“SUDAH!!! LUPAKANLAH SEGALA KENANGAN DAHULU,,LUPAKAN CINTA YG KITE BINE SEJAK 8 TAHUN DAHULU,,SEMOGA AWAK BERBAHAGIA BERSAMA NYA,,TERIMA KASIH SEGALA-GALANYA!!!!!”


~TAMAT ~….
Anyway cerita tersebut adalah cite benar2 berlaku cume di edit sikit…
Kalau korang nak tahu,,pas gf dia curang dia msk rmaf,,dia buang segala perasaan cinta dia di udara,, lelaki tersebut skunk telah berjaya n telah berkeluarga…
dan sy berharap org yg sy cintai itu ikhlas…ikhlas mencintai sy seadanya…
p/s: minta maaf lah ye bcoz sy ni tak pandai mengarang…



Cerita Cinta : Cinta...

Kata-Kata CikLulu di 4:12 PG
Awak Rasa Ape ? 
3 Pengkritik
Assalamualaikum. Hi :)
Lulu is here now. Hehe :) Okeh,hari ni Lulu cuma nak citer balik. Satu citer yang penah popular dulu2 (rasanya la...). So,kali ni,Lulu cuma sertakan sket nga sketch yang Lulu lukis. Sori ea,Lulu sketch pn gitu2 je. Huhuhu...


Jadi,sebelum korang baca,Lulu nak mintak korang dengar lagu kat video yang Lulu letak ni sambil baca citer ni. Nak bagi feeling tu lebih UP!! :P Ada 2 lagu,pilih la mana satu. Nak dengar dua-dua pon bleh.


Dan,satu lagi. Lulu mintak maaf ye kalau citer ni ada kena mengena dengan sesapa yang masih hidup atau mati. Lulu mintak maaf bnyk sangat3 ye. Dan,Lulu mintak maaf sebab Lulu bukan seorang penulis yang bagus ye. Dan juga susunan yang berterabur. Huhuhu.. Anyway,ENJOY ye :)


Andy Williams - Love Story


 

Sad Love Story OST - Will You Come To Me





-----------------------------------------------------------------------------
The story begin......








-"Awak....Terima kasih sebab sudi kawan dgn saya. Walaupun saya ni cacat penglihatan,miskin,hina di pandangan mata org ramai. Tapi,awak tetap sudi berkawan dgn saya. Temankan saya. Ceriakan hati saya. Saya ingatkan,saya cuma insan yang tersisih dalam masyarakat ini. Rupanya,Tuhan dah hantarkan awak sebagai bidadari dalam hidup saya" ujar si jejaka.







-"Sudikah kiranya awak nak dengar...apa yang saya akan buat,andai saya dapat melihat nanti??" tanya si jejaka.
-"Emmmm.." (si gadis mengangguk2kan kepala..)





(Senyum..) "Andai saya dapat melihat satu hari nanti...saya janji,saya akan jaga awak. Saya tak akan sia-siakan awak. Sebab,saya suka...dan sayang awak sangat-sangat. Cintakan awak. Janji,awak jangan tinggalkan saya ye awak??" Si gadis menitiskan air mata gembira mendengarkan kata-kata si jejaka.


Satu hari,si jejaka sangat gembira kerana ada orang sudi mendermakan mata kepada dia. Kepalang girang hatinya bukan main si jejaka. Kerana dia akan dapat melihat. Melihat wajah kekasih hatinya. Wajah yang sangat-sangat dirinduinya. Yang sangat-sangat disayanginya. Terus,dia bersetuju untuk melakukan pembedahan tersebut. Dan dikhabarkan kepada si gadis.


Selang beberapa hari selepas pembedahan, si jejaka hairan...kenapa si gadis kekasihnya tidak pernah datang melawatnya. Aneh sekali. Tapi,si jejaka tidak kisah. Kerana,dia sudah dapat melihat kembali. Dan,sudah pasti dia boleh mencari kekasihnya itu nanti.



Alhamdulillah,pembedahan itu berjaya dengan izin-Nya. Si jejaka gembira bukan kepalang. Tiada yang lebih gembira selain dirinya. Kini,dia ingin berkongsi kegembiraan tersebut...bersama si gadis kekasih hatinya. Tetapi,apa yang diterimanya....hanyalah sekeping nota. Nota ringkas dari si gadis kekasih hatinya. Isi dalam nota tersebut sudah cukup mengukir senyum di bibir si jejaka tersenyum. Tersenyum girang. Senyum kegembiraan yang amat. Tidak sabar rasanya. Tidak sabar hatinya....ingin bertemu dengan kekasih hatinya itu.







Terus....si jejaka melangkah pergi ke tempat yang telah di janjikan. Tempat yang selalu menjadi pertemuan mereka.



Sungguh,dari kejauhan,si jejaka sudah nampak akan si gadis kekasihnya. Perlahan-lahan si jejaka mendekatinya. 


Lalu,dituturkan ucapan salam kepada si gadis. Salam dihulur sedikit mengejutkan si gadis. Namun,ia tetap dijawab dengan tersenyum. Tahulah si gadis,itu adalah si jejaka yang telah pun ditunggu-tunggunya sekian hari.







Sejenak si gadis berpaling,entah kenapa si jejaka terpana.Terkejut. Terkesima. Terpempan. Kelu lidahnya tak dapat nak berkata. Terasa berat mulutnya seolah-olah di kunci. Suasana hening menyelubungi persekitaran. Yang kedengaran....hanyalah gesekan rumput-rumput. Desiran angin sepoi-sepoi bahasa. Kicauan burung yang galak,hilang entah ke mana. Sunyi. Sangat sunyi.........



Si jejaka....dan si gadis....kedua-duanya diam membisu.
























Si jejaka...gagahkan diri membuka mulut. Bertanyakan si gadis. Apakah benar apa yang dilihatnya. Bukan satu lakonankah??


Si gadis...terdiam mendengarkan pertanyaan si jejaka. Di tundukkan wajahnya. Tiada suara yang menjawab pertanyaan si jejaka. Hanya anggukan kepala saja si gadis termampu. Diam lagi.....buat kesekian kalinya. Si jejaka......dan juga si gadis.







Entah mengapa,si jejaka tiba-tiba berubah. Sekelip mata saja. Pendirian yang selama ini diagung-agungkan olehnya. Kini seolah-olah tidak pernah terungkap dimulutnya. Diluahkan segalanya. Apa yang dirasa oleh si jejaka.


-"Awak. Maaf. Saya tak dapat nak terima awak. Saya tak sangka,rupanya awak senasib dengan saya sebelum ini. Maafkan saya awak. Saya tak dapat nak terima awak sebagai teman hidup saya" ungkap si jejaka. Tiada rasa bersalah. Tiada penyesalan dalan nada kata-kata si jejaka. Sungguh,pengakuan itu sangat kejam, dan dingin sekali.


Si gadis yang masih menunduk. Sekadar terdiam. Pasrah mendengarkan pengakuan si jejaka. Perlahan-lahan,di capainya tongkat disisinya. Tertatih-tatih bangun membetulkan diri. Hampir rebah. Tapi mujur pantas si gadis bersandar pada pokok. Si jejaka hanya memandang kosong. Langsung tiada sedikit ehsan terpapar pada wajahnya.




Sambil melangkah,si gadis hanya tersenyum. Tawar sekali senyumnya itu. Perlahan-lahan si gadis melangkah. Bertemankan tongkat sebagai teman. Dan juga derianya. Saat si gadis melintasi si jejaka.... Entah mengapa,air mata si jejaka tiba-tiba tumpah. Mengalir tanpa dipinta. Si jejaka terkesima. Tertanya-tanya dirinya. Mengapa air matanya tumpah? Kenapa tiba-tiba,dirinya terasa diselubungi perasaan yang sangat sedih. Kecewa. Pedih. Perit dihati. Hati si jejaka terus berkecamuk dengan gelora perasaannya itu yang tiba-tiba berubah.
















Rabu, 19 Januari 2011

perindu...

Kata-Kata CikLulu di 5:30 PG
Awak Rasa Ape ? 
0 Pengkritik
rindu...
terlalu mudah diungkap
tapi mampu kah ia terungkai
terungkai disebalik kata-kata
yang bakal mencuit perasaan
bicara rindu...
hanya mampu dibibir 
tapi mampukah ia terungkap dari hati..
hanya sekadar hiasan bibir yang manis
bisik-bisik rindu
tiada siapa yang tahu...
lahir dari hati yang kudus
hanya aku yang tahu
hadirnya sebuah rindu
menjadikan diri seorang perindu.....

Cerita Cinta : Buat suami yang baru ku punya ..

Kata-Kata CikLulu di 1:23 PG
Awak Rasa Ape ? 
0 Pengkritik

Dapat artikel yang touching ni dari email dan biasanya saya akan search dulu untuk mengetahui sumbernya. Rupanya kisah ini ditulis dari forum Cari.com.my. Sebagai renungan untuk suami dan bakal suami. Gaya penulisannya selamba tetapi menggunakan bahasa shortcut internet. Faham-faham jer la..
Aku dah kawin skarang. Bini aku memang baik sangat2. Tapi dia x seperti yang aku expect masa kami belom kawin dulu. Masa belom kawin, aku tengok dia memang sorang yang pendiam je, jarang gile cakap ngan laki. Member2 mmg puji la cara dia. So memang susah jugak aku nak cuba tegur dia masa tu.. segan dowh. Memang obvious lah kalau aku tegur. Tapi aku suka dia macam tu, so xde la cemburu sangat sebab dia jarang borak2 ngan laki..
Cantik? Memang la, kalu x aku comfirm x sangkut punyer. Haha. Cantik pada mata aku la. Member2 pon ade yang cube usha. Sori le dia nak layan. Haha. Memang market. Last2 aku yang dapat, memang rasa bangga giler. hehe..
Eh, dok ngumpat2 pasal dia, lupa lak nak kasi tau nama. Nama panggilan dia Ara. Nama betol dirahsiakan. Hoho..
Aku usha cara yang leklok la, gi jumpa bapak dia dluu. gentlemen beb! Slow talk ngan bapak dia. Err, bapak dia nama Marzuki.. Bapak dia ni jenis sound direct rupenyer.. Pergh, mmg kena kutuk kaw2 la gua. Sebabnya, bila dia tanya kenal x anak dia? Gua cakap x sgt. Bapak dia tanya lagi, nape nak kawin ngan anak dia? Gua cakap sebab minat. Minat sebab ape? Gua cakap x tau.. Habis kalu x dapat anak dia? Gua cakap nak jugak! Bapak dia sound la, “ko ni, cane ko nak kawin ngan org yang ko x kenal? Gua jawab, lepas kawin la saya kenal dia pakcik.. pastu sengih2.. pastu bapak dia diam.
Masa tu rasa down gile. Bapak dia cam tolak mentah-mentah je proposal aku.. Ke dia saja nak uji kehebatan cinta aku?? Huhu.. Time tu aku dh terpikir nak usha calon lain je. Aku memang ade lagi sorang yang aku suke. Haa yang ni gua memang kamceng giler. Yang ni pulak nama dia Ika. Gua memang selasi lah ngan minah ni. Haha.. Tapi last2 orang lain gak yang gua pinang.
Hari keputusan proposal aku akhirnya tiba. Kputusannya.. jeng3.. x spt yang aku jangka. Haha. Aku ingat kena reject, satgi family diorang terima. Warghh happy giler. Alhamdulillah. So, memang sah la takde jodoh aku ngan Ika. Time aku bgtau Ika aku nak kawin, dia accept je. Kejam gile aku. Dia kata semoga aku bahagia.. lepas tu kami dah x jumpa.
Lepas akad nikah, kompemlah aku sebagai laki Ara. Happynye aku Tuhan je tau.. kat rumah.. dia macam biasa, cool je.. Tapi cool semacam la pulak. Sepatah aku tanya, setengah patah dia jawab. Kalu aku x buka mulut, memang x berbunyilah rumah kitorang.
Ara taklah ‘bisu’ sangat. Kadang2 dia bersuara gak.. Tapi bagi aku yang jenis suka cakap banyak ni, Ara bukan jenis yang boleh bawak borak sangat. Bila aku cakap pasal something, dia macam blur… Macam x supportive sangat. Last2 aku dah malas nak borak.. oh boringnye.. Yang dia tahu cuma tunjuk baris gigi dia ja.. sengih. Cam yg aku buat kt bapak dia dulu. Psycho seyh..
Nak jadik lagi tensen, aku ni jenis perokok sederhana tegar gak la. Tapi bini aku pulak mmg cam fobia giler ngan asap rokok. Bau nafas aku yg bersisa rokok pon, dia mesti batok.. x bau rokok pon dia dah selalu batok. Uhuk3 gitu.. Sebab sayang bini, makin lama makin kurang aku merokok.. kalu gian sangat pon aku merokok time kat ofis je.
Bini aku keje hospital, bahagian obat-obatan.. Aku lak xleh bau ubat, mesti pening kelapa.. Hari2 aku yang hantar, ambik dia gi spital. Time ambik dia balik, mmg hari2 lah baju dia bau obat dalam kete. So aku akan slalu bukak tingkap, nyaman sket..
Ada satu hari tu, masa hujan lebat. Xleh bukak tingkap kete, aku dah mmg pening-pening lalat dah.. Bau ubat.. Dengan poor visibility lg, kami accident! Langgar bontot kete orang depan. Kat spital, doktor kata bini aku keguguran akibat kemalangan tu. Hah??
Rupanya dia mengandung dua bulan.. Ara sendiri pon x tahu.. Ya Allah!!
Lepas kejadian tu aku terus suruh Ara benti keje. Dok rumah je.. Aku dah korbankan rokok aku, so dia kena korbankan keje dia. Aku dah x tahan bau ubat!! Aku sorang keje dah cukup sara idup kami!
Dekat setahun kami kawin, Ika tiba2 datang, dia kata masih sayang kat aku, nak aku ambik dia jadik bini no. 2.. Dia sanggup..
Alamak ni dah angau betol.. Padahal aku baru je kawin. Mungkin Ika yakin yang kami sangat serasi dan saling memahami, so dia berani propose kat aku. Then aku teros terang je la, aku cakap kat dia, yes aku memang x kamceng mane ngan bini aku skarang.. And banyak benda yang kami xde persamaan. Ara memang x banyak bercakap. Kalu aku cube buat lawak, dia macam x tangkap je. Sedih tol.. X pandai nak borak. Kalu jumpa member2 aku lagi le dia sunyi sepi. Dah le hari-hari dia suka masak benda yang sama.. Jarang la dapat makan yang lain sket. Kcuali makan luar. Itu pun dia akan order benda sama je.. Haha macam tu la bini aku.. Lucu lak..
Tapi kami masih cuba memahami hati budi masing2.. Aku cuba biasakan diri ngan bau ubat2 kat baju2 Ara dulu, cuba brenti merokok waktu awal2 kawin dulu.. Ara plak dh x keje, dah cuba belajar masak benda2 lain (jarang la menjadi).. Aku bagitau Ika, rumah tangga kami bahagia. Aku xleh menduakan dia.. Aku memang sayangkan dia. Ika terpaksa terima hakikat tu. Itu mmg last kami jumpa.
Kini, kami dapat rezeki sorang anak, dah besau, dekat 4 tahon la.. tp dah pandai mengaji sket2. Semua berkat kerajinan bini aku. Bab2 agama, mengaji sume dia mmg bagus. Anak aku Hafiz, memang dia train elok2 ngaji alQuran.. Alhamdulillah, semoga esok2 dia jadik anak yang soleh. Bagi aku itu la investment yang sangat2 menguntungkan!
Tapi sebenarnya dalam tempoh tu, kami x seperti pasangan yang lain, kot. Makin hari aku makin bosan ngan rumah tangga kami. Ara memang suka menyepi, jarang borak panjang2. Aku pulak suka keluar lepak ngan kawan2. Makin lama makin jarang aku duduk rumah. Lewat malam baru balik, bini dah tido. Esoknya pagi2 aku dh kena gi keje.. Dalam tempoh tu jugak, aku sebenarnya asyik keluar dengan sorang ofismate aku. Nama dia Lisa. Budak baru kat ofis aku.. Berbekalkan muka yang agak ade market ni, dia macam sangkut lak kat aku. So dialah yang slalu aku ajak kluar malam, teman aku borak2, kadang2 sampai pagi!
Aku sedar aku seolah2 mempergunakan dia untuk hiburkan hati aku.. Teringin nak kawin ngan dia, takot kecik hati si Ara pulak.. Dengan Lisa la tempat aku luahkan perasaan, kadang2 gadoh, kadang dia tercarut2 siap kat aku. Pastu minta maaf, dia kata tersasul.. Tapi aku mmg terhibur bila dok ngan Lisa. Bini aku kat rumah, dengan anak aku jarang sangat aku luangkan masa..
Ara sedar akan perubahan aku dari hari ke hari. Dia mula sedar aku ada pompuan lain. Satu hari dia bagitahu, dia izinkan kalu aku nak kawin lagi, tapi mesti dengan wanita yang elok2, sebab dia tak mahu pelajaran Hafiz terganggu. Aku pelik, apa kaitan??
Dan aku terfikir, Lisa tu wanita yang elok ke? Pakaian hari2 kompem ketat, make up kat muka 2 inci macam xleh kena air, x ambik air semayang ke? X semayang ke? Ke cuti sepanjang tahon?!
So aku postpone dulu hajat nak kawin ngan Lisa. Terfikir lepas kawin boleh nasihat kot sikit2, tapi time bencinta pon asyik lawan ape aku cakap. So sad!..
Ketika perkahwinan aku ngan Ara mencecah 4 tahun dulu, rumahtangga kami ditimpa dugaan yang maha besar. Ara mula jatoh sakit, batuk dia makin teruk, akhirnya masuk hospital. Dan saat itulah baru aku diberitahu, Ara mengidap penyakit barah tekak. Ya Allah!!
Doktor bagitau, Ara dah lama senarnya kena barah tu, penyakit yang akan buat dia slalu batuk, dan trpaksa menahan sakit bila bercakap! Aku rasa bagai kena tusuk dengan anak panah yang tumpul bila dengar benda tu!! Patut la Ara jarang sangat bercakap. Kenapa dia x bagitau aku??
Doc tu cakap lagi, penyakit tu makin lama makin teruk, dan bagi effect kat jantung. Sebab pernafasan dia selalu kurang dari sepatutnya. So jantung jadi lemah.. So itulah yang menyebabkan Ara jatuh sakit. Jantung dia skarang makin rosak akibat barah tu.
Jadi camane dia boleh ajar anak aku mengaji? Doktor tu bagitau, memang ada ubat utk diminum sebagai pelincir dalam tekak. Tapi hanya kurangkan rasa sakit, dan ia bertahan kejap je.. Tapi Ara x boleh selalu minum sebab ubat tu sangat mahal!!
Aku buntu..
Masa tulah baru aku terfikir, kami x penah bertikah lidah, x penah gado.. Mgkin itu hikmah dia.. Tapi aku x sedar selama ni.. Aku asyik tinggalkan dia, bergembira dengan pompuan lain.. Dia pula sanggup tanggung derita setiap kali perlu menjawab pertanyaan aku. Dan x penah luahkan derita kat aku..
Jantung Ara dah lemah sangat, doktor kata mungkin Ara x dapat bertahan lama.. Aku menangis depan doktor tu puas2, wlapun doktor pompuan. Aku dh x kisah. Aku menyesal dgn cara aku layan Ara selama ni.
Dia dah bagi aku macam2, jaga makan minum, pakaian aku, ajar anak kami mengaji, mmg x penah lawan apa aku cakap, apa aku suruh..
Aku suruh dia benti keje dulu, dia ikut. Walaupon kat rumah dia tetap baca buku pasal ubat-ubatan! Dia minat sangat dengan keje dia.. Maafkan abang Ara..
Bila balik rumah nak mandi kejap, aku sempat tengok balik kenangan2 kami.. Aku belek2, terjumpa kotak hantaran masa kami kawin dulu. Ada satu kotak jam, jam yang aku pakai sekarang.. Aku terkejut bila ada sehelai kertas dalam tu. Mula2 ingat kertas resit, tapi rupanya sepucuk surat!
1 Julai 2007,
Buat suami yang baru kupunya,
Terima kasih kerana menawarkan cintamu,
Yang ku tunggu-tunggu sejak kita mula bertemu dulu,
Ara memang cinta padamu,
Dan Ara menangis bila abang melamarku
Buat suamiku yang baru kupunya,
Luaranku mungkin nampak sempurna,
Luaranku mungkin ramai yang terpesona,
Tapi diriku bukanlah sesempurna abang sangka,
Kerna suaraku bukan kepunyaan kita
Buat suamiku yang baru kupunya,
Andai abang ingin melihat Ara ketawa,
Ara hanya mampu tersenyum pada abang,
Andai abang mahu Ara berjenaka,
Mungkin Ara kan menangis dibahu abang,
Kerana Ara tak mampu berbica,
Seperti orang lain berbicara,
Kerana Ara tak mampu ketawa,
Seperti orang lain ketawa
Jika membaca surat ini akan meleburkan cinta abang,
Ara pasrah dan relakan abang menjauhi,
Jika membaca surat ini Ara tetap dihati abang,
Ara sujud sejuta syukur pada Ilahi..
Yang benar,
Isteri yang menyanjungmu.
*Ara selitkan surat ini dalam kotak jam abang, semoga abang mudah terlihat surat ini..
Berderai lagi airmata jantan aku. Kenapa aku x terbaca surat ni 4 tahun dulu? Kenapa aku x tahu penderitaan Ara awal2 dulu? Kenapa baru sekarang?
4 tahun usia perkahwinan kami, Ara beri aku segala2nya.. dan paling penting dia bagi seorang anak yang comel dan bijak. Tapi apa yang pernah aku beri kat Ara?
Mulai saat tu aku jaga Ara sepenuh hati. Hari-hari memang keje ulang alik hospital. Masuk ofis pon kjap2. Anak aku bagi kakak Ara yang jaga. Masa tu aku dah serabai giler. Sangat x terurus. Baru aku sedar pentingnya Ara dalam hidup aku.
Dalam keadaan Ara yang agak lemah, aku minta kebenaran doktor untuk bawa dia melancong. Aku nak temani dia puas2. Aku nak bahagiakan dia dalam sisa2 hayat dia. Biar dia terlupa akan derita dia. Saat itu dia menangis kat bahu aku. Sejak dia sakit kami hanya berbalas tulisan kat kertas.. dan kertas2 tu aku kan simpan sampai bila2.
Dia tulis dia x menyesal kawin dengan aku. Dia tulis sangat bahagia hidup dengan aku. Siap cuba lukis gambar orang senyum.. haha.. Ya Allah hari2 itu kami sangat bahagia. Namun Ara dah makin lemah. Aku dah x mampu tengok dia derita. Setiap kali dia nak tarik nafas, sangatlah azab pada aku melihatnya.
“Ya Allah, jika Kau masih panjangkan hayat isteriku, Kau berilah aku separuh kesengsaraannya, biar kurang kesensaraannya Ya Allah.. Tapi jika hanya kematian yang dapat mematikan sengsara isteriku, aku redha Ya Allah..”
Aku x tahu apa lagi boleh aku buat.. Aku bacakan Yaasin ditelinganya berulang-ulang, biarkan anak kami dipangkuan memeluk-meluk ibunya..
Akhirnya Tuhan menjemputnya kembali. Aku pasrah. Kesedihanku terubat bila kulihat dia pergi dengan tenang. Sempat kuajarkan Syahadah.. dan dahinya berpeluh jernih. Lalu kukucup buat kali terakhir..
Kini, hmpir 5 tahun prkawinan kami, tinggal aku dengan Hafiz, dengan helaian2 tulisan terakhir Ara..

KREDIT : isuhangat.net



 

Dari Hati Lulu .. Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei